Teii Iaşiului

teiul-tilia-platyphylos O să spuneţi şi voi azi, văzând despre ce scriu ” ce o interesează pe olteanca asta teii Iaşiului?”

E adevărat. Nu ar trebui probabil să mă intereseze, nici măcar nu am fost vreodată la Iasi. Şi totuşi, de pe vremea în care copil fiind am descoperit poezia lui Eminescu şi romanele fără egal ale lui Teodoreanu, mi-am dorit să ajung o dată în viaţă măcar în oraşul teilor dragostei. Eram îndrăgostită imaginativ de parfumul teilor, de imaginea unui Iaşi blând, cu locuitori aşezaţi, de toată pleiada de poeţi şi scriitori pe care oraşul acesta din inima Moldovei i-a dat. În mintea mea, ca în a multor români sunt sigură, Iaşiul era nedespărţit de teii săi celebri.

Vine acum câteva luni, un idiot de primar care dă ordin să se taie teii şi să se planteze în loc….salcâmi japonezi. Cine ştie ce frustrări o fi trăit în tinereţea lui de provincial destul de puţin dotat de mama natură, dar cu ambiţii de mărire, pe sub teii Iaşiului. Nu-mi pot explica altfel această ură patologică pentru copacii care dădeau farmec şi personalitate oraşului. Pentru că Iaşiul fără tei nu mai este Iaşi. Va fi probabil un orăşel frumuşel, care nu îşi va mai găsi locul pe hartă, în istorie, nici măcar în ochii locuitorilor săi. Nu am nimic împotriva acelui arbust exotic cu florile sale impresionante. Totuşi, în momentul în care umpli parcurile şi bulevardele unui oraş cu ei, ar trebui să ai şi pagodele pe care le-au adăpostit în ţara de origine, cele cărora să le dea personalitate şi care să le pună în evidenţă frumuseţea.  Nu bisericile Iaşiului, nu clădirile monument ale acestuia.

Atunci când am aflat prima dată de masacrul pus la cale de autorităţile vremelnice ale oraşului am fost revoltată. M-am gândit ” ei, e iarnă, nu se vor apuca imediat de scos tei şi oricum ieşenii nu vor accepta această umilinţă”. Şi totuşi, în afara zecilor de articole scrise pe această temă, a câtorva proteste palide pe net, nimeni nu s-a dus să-i ia de guler pe dobitocii care consideră că dacă au ajuns în nişte funcţii la un moment dat sunt deja străpânii întregului oraş. Între timp, cu grabă mare, edilii au scos deja din rădăcina mai bine de 50 de tei de peste 30 de ani din cei 250 ai Iaşiului. taiere_tei Priveşti imaginile şi asculţi ţipătul surd al copacilor ucişi cu barbarie. Copaci puternici, viguroşi ale căror coroane aurite de parfum şi soare au umbrit generaţii întregi de ieşeni şi vizitatori. Explicaţia dată de autorităţi este de-a dreptul năucitoare. Cică teii, cu coroana lor stufoasă ar fi alungat turiştii pentru că ar fi ascuns vederii mandria Iaşiului : Mitropolia, Biserica „Trei Ierarhi” si Palatul Culturii. Mărturisesc că am rămas perplexă. Aşa aberaţie nu am auzit de când sunt şi credeţi-mă că am auzit multe prostii la viaţa mea.

Poate că în toţi istoricii, arhitecţii şi specialiştii în turism pe care îi are Iaşiul nu s-a găsit nimeni care să le spună primarului şi clicii sale că teii sunt parte integrantă din oraş. Că fără ei nu se mai pot aştepta nici măcar la vizitatorii pe care i-au avut până acum. Că majoritatea turiştilor veneau în Iaşi tocmai datorită celebrilor tei care ascundeau cu coroanele lor „mândria” domnului primar venetic. Că cine vine în Iaşi nu trebuie să vadă mitropolia din avion, ci să simtă sufletul oraşului urcând dealul la pas, pe sub parfum de tei până să li se dezvăluie bucata de istorie căutată. Că oricâte diplome tehnice ai avea nu vei reuşi niciodată să simţi inima unui oraş dacă în megalomania şi prostia ta nu se mai găseşte loc şi pentru o inimă care să fie capabilă de sentimente, nu doar să pompeze sânge pentru supravieţuirea organismului propriu inutil pentru societate.

Am văzut că ieri s-a incercat un protest destul de anemic al ieşenilor pentru oprirea tăierilor şi replantarea teilor. E destul de târziu. Dacă ar putea salva măcar restul copacilor de la masacru, ar fi minunat. Puţin probabil însă, pentru că pe astfel de oameni nu îi sperie un protest paşnic al câtorva locuitori.

Am văzut că circula pe net o poză în care alături de plăcuţa indicatoare de la intrarea în municipiul Dorohoi, stă o placă prin care li se cere scuze ieşenilor pentru suferinţa provocată de primarul născut în oraşul lor. Asta spune multe despre respectul pe care a reuşit sa-l insufle concetăţenilor săi.ATT00304

Sper din suflet, pentru binele Iaşiului ca locuitorii săi să se mobilizeze în numar mare şi să stopeze uciderea copacilor, altfel cel puţin un vizitator dornic să vadă oraşul în splendoarea teilor săi e pierdut.

5 comentarii

Din categoria Uncategorized

5 răspunsuri la „Teii Iaşiului

  1. Mi-e si jena sa dau Like stand cu fundu pe scaun. L-am dat pentru initiativa ta de a scrie despre aceasta profanare. Parfumul teilor ne-a adormit de tot!

    Apreciază

  2. Pingback: Dă-i în pana mea! | Jurnal de Cafenea

  3. Pingback: Și a fost săptămâna I ! | Graffiti-uri pe pereţii "Gării pentru doi"

  4. Pingback: Scorpio a câștigat! | La Fée Blanche

Lasă un răspuns

