Fragment de viaţă

„Dragostea  asta e înşelătoare şi pretenţioasă ca o femeie frumoasă, dragul meu. Dacă nu ai grijă de ea, pleacă şi te lasă singur şi-ţi dai seama abia târziu, când te trezeşti într-o dimineaţă că nimic nu mai e cum era. Trebuie să te zbaţi şi să lupţi pentru ea, să fii atent să nu cumva să ţi-o fure altul şi tu să rămâi singur şi trist tăvălindu-te în ţărână.”

Cuvintele cad albe şi egale între bătrânul întins sub cearşaf în camera plină cu nimicuri adunate de pretutindeni într-o viaţă de om. Tânărul ar vrea să deschidă larg geamurile, se simte sufocat în răcoarea cu iz de viaţă veche din încăpere, dar bătrânului îi şi aşa rău, nu vrea să-l mai supere. Nu au mai vorbit de luni întregi, de când bătrâneţea şi boala îl ţintuise la pat. S-a revoltat când doctorii i-au spus că bunicul lui nu o s-o mai ducă mult, că inima-i este prea obosită şi tensiunea prea mare ca să se mai poată ridica din pat.  El doar ce se logodise. Iubea o fată micuţă, slabă şi copilăroasă cu ochi mari şi zâmbitori. Aproape o nălucă. Ai lui s-au supărat că nu i-a întrebat când a făcut pasul, s-au certat, bunicul s-a enervat… şi azi e aici, ţintuit la pat iar lui îi tremură inima că încăpăţânarea lui o să-l omoare înainte de vreme.Putea să mai aştepte, dar sângele-i fierbea atât de tare că nici nu s-a mai gândit la altceva. Tăcea cu ochii în pământ, ţinând în palme mâna caldă şi dragă a bunicului.

Bătrânul vorbea rar, stins cu pauze mari în care închidea ochii şi parcă se întorcea în trecut să-şi retrăiască propria tinereţe. Sub pleoape ochii se zbăteau spasmodic, privind imagini demult uitate şi doar de ei ştiute.  Din când în când ofta şi deschidea larg ochii privind în jur, ca şi cum lucrurile acelea vechi, pe care le ştia de o viaţă îi deveneau pe rând străine şi trebuia să se reobişnuiască cu ele.

„Să nu fi necăjit… e frumos să iubeşti. E cel mai înălţător sentiment în viaţa asta care nici nu şti când trece. Orice-ar spune ceilalţi, nu renunţa nicicând la el. Poţi întâlni dragostea sub multe forme şi la fiecare vârstă vei iubi altfel, dar niciodată, absolut niciodată să nu încetezi să iubeşti. Indiferent de motiv. Iubirea nu e o opţiune, e singura certitudine pe drumul ăsta prin lume şi dacă o trădezi te lasă singur iar durerea singurătăţii e atât de mare c-ai prefera să-ţi ardă măruntaiele cu flacără de vii, decât să trăieşti doar cu amintirea.”

Obosiţi, ochii-i cuprind cu dragoste chipul nepotului preferat. „O iubeşti cu adevărat pe fata asta?” „O iubesc, bunule! Fără ea simt că viaţa mi-ar fi pustie.” Mâna bătrână strânge uşor degetele tinere şi bunicul închide din nou ochii oftând. O tăcere lungă s-a aşternut şi doar respiraţia celor doi o întrerupeau cu sfială din când în când. Aveai senzaţia că timpul s-a oprit în loc să contemple la tabloul minunat pe care bătrânul întins cu ochii închişi şi tânărul trist de pe marginea patului îl fac arc peste timp.

„Am iubit şi eu la fel, când eram ceva mai tânăr. O iubire ce mi-a răscolit sufletul şi mi-a umblat prin măruntaie, ca un blestem. Avea ochii în care se reflecta marea cu valuri înspumate şi buze ce mă sărutau flămânde de câte ori ne întâlneam. Mă privea şi simţeam în privirea ei că vede în mine centrul universului. Ardea şi tremura ca flacăra lumânării când o luam în braţe şi se lega de mine cu toate fibrele corpului, de parcă ar fi vrut să nu-mi mai dea drumul niciodată, deşi ştia că o să plec. Când făceam dragoste mă privea flămândă cu ochii larg deschişi şoptindu-şi sufletul în vorbe doar de ea ştiute, doar de la ea auzite. Lângă ea m-am simţit de două ori bărbat. Iubit, răsfăţat, adulat, aveam tot ce-şi poate dori un om pe lumea asta. Îmi săruta tălpile şi mâinile şi fremăta când o atingeam. Simţeam cum viaţa îi clocoteşte în vine şi mi-o dăruieşte toată, cu mâinile amândouă, cu inima întreagă. Mi-era dragă ca lumina ochilor….

Offf, tată! Când am plecat nu am privit înapoi să nu văd cum lumina din ea se stinge. Am crezut atunci că averea, poziţia socială şi bunăstarea sunt mai importante în viaţă decât iubirea. Că asta trece cu tinereţea şi când ajungi bătrân nu mai ai nevoie decât de amintiri plăcute şi confortul material. Am lăsat-o plângând şi m-am însurat comod, cu femeia lângă care am crezut că pot trăi şi fără să iubesc, femeia cu care să fac bani şi să văd lumea, femeia pe care nu aveam s-o iubesc niciodată cu patimă, dar îmi putea fi prietenă. Şi am umblat prin lume, copilul meu, văzând chipul iubit şi ochii ca marea învolburată pretutindeni. Am adormit visând-o şi-am încheiat zile obositoare dorind-o cu toată fiinţa mea. Am ridicat afaceri, case încăpătoare, mi-am luat maşini scumpe, m-am plimbat pretutindeni în lume dar nu am mai găsit niciunde liniştea şi mulţumirea pe care mi le dădea ea în cămăruta ei modestă şi curată. Am mâncat tot felul de bunătăţi din toate bucătăriile lumii dar niciodată mâncarea nu a avut gustul omletei pe care mi-o pregătea râzând, umbând aproape goală în bucătăria minusculă pe care doar iubirea noastră o umplea.

Aş da orice acum să pot întoarce timpul, să mă întorc la ea şi să nu mai plec în veci. Închid ochii după o viaţă plină şi simt că am trăit degeaba pentru că am de toate însă nimic nu-mi încălzeşte sufletul. Acum îmi dau seama că plec cu sufletul pustiu si gol. Toate astea vor rămâne aici, mărturie a muncii mele dar iubirea care mi-ar fi putut face viaţa împlinită cu adevărat şi m-ar fi însoţit pe drumul de pe urmă nu o am pentru că am alungat-o fără milă.

Nu face aceeaşi greşeală, copile, luptă pentru iubirea ta! Să ai sufletul plin, asta e important şi dincolo de viaţă, restul e doar umplutură.”

2 comentarii

Din categoria jurnal

2 răspunsuri la „Fragment de viaţă

  1. Ei, Lucia, ce de amintiri mi-au trezit vârtejul ăsta de cuvinte…

    Frumos… ca o boabă de mărgăritar… 😉

    Apreciază

Lasă un răspuns

