Despre adevăr

Era prin 1996, fiică-mea era în clasa a doua, băiatul încă la grădiniţă iar eu eram o tânără mămică copleşită de grijile cotidiene şi de traiul alături de un om pe care nu-l mulţumea nimic. Se apropia sfârşitul anului şcolar şi o mână de învăţătoare inimoase organizaseră o serbare deosebită la Casa Tineretului. Copiilor li s-a dat drumul mai devreme acasă să îşi lase ghiozdanele, să mănânce şi să se schimbe în haine de sărbătoare, ca apoi să se întoarcă la şcoală şi să plece cu toţii, încolonaţi, până la locul în care avea să se ţină serbarea.  A venit şi fiică-mea acasă, am pus-o la masă, am coborât şi am luat şi băiatul de la grădiniţă, apoi până i-am trecut pe rând la spălat, la îmbrăcat, am curăţat casa, bucătăria, am avut grijă să nu cumva să rămână haine împrăştiate ca să nu avem la întoarcere scandal cu nebunul, am căutat batiste, ridicat şosetuţe, i-am încălţat, a zburat timpul.

  • Hai mă, mami, mai repede, că se supără Doamna pe mine!
  • Lasă că nu se supără. Ce-are să se supere pe tine? Tu crezi că o să vină chiar toţi copiii odată?
  • Da, că ne-a spus! Trebuie să fim acolo la ora 2 fix!

  • Păi mai e un pic până la 2! Hai că adun şi astea şi mergem.

  • Dar nu ajungem la timp şi o să mă certe!

  • Lasă că-i spun că eu sunt de vină, nu tu. Să mă certe pe mine.

minciuna-sau-adevarAm plecat, într-un final. La ora 2 şi câteva minute am ieşit pe uşă. Până la şcoală am făcut cam un sfert de oră. Întârziasem deja prea mult, depăşisem un pic şi sfertul academic. Copiii erau aliniaţi frumos pe clase afară, pe trotuar, se pregăteau să plece. Pe margine părinţi şi învăţătoarele se agitau şi-i numărau. La clasa noastră învăţătoarea făcea spume.

  • În sfârşit, ai ajuns şi tu Alina! Au venit toţi copiii la timp, doar tu te-ai gândit să întârzii tocmai azi când ştiai bine că nu ai voie!
  • Te rog să nu o cerţi, Ionica, nu e vina ei, e a mea. Am avut un pic de treabă şi am întârziat.

  • Ştii ce, Luci? Nu mă interesează scuzele, trebuia să ajungă la timp!

  • Măi, dar nu-s scuze, acesta-i adevărul! Eu am ţinut-o să venim împreună,  nu e vina ei!

  • Ştii ceva? Fiecare are adevărul său. Eu ştiu că toată lumea a aşteptat după Alina care nu mai apărea. Şi nu-i corect! Trebuia să plecăm fără voi!

  • Păi şi de ce nu aţi plecat, vă ajungeam din urmă!

  • În fine, Alina a început să plângă de-a binelea, eu m-am amărât, învăţătoarea ei a mers cu nasul pe sus, supărată, tot drumul. Atunci m-a durut, mi s-a părut rea şi nedreaptă, mai ales că discuţia s-a purtat cu voce tare, de faţă cu toţi copiii, părinţii, celelalte învăţătoare. Apoi mi-am dat seama că femeia nu avea nicio vină. Ne judeca pe toţi cu aceeaşi măsură, nu ştia că pe noi ne aştepta iadul la întoarcere, dacă măcar un fir de praf ar fi fost găsit mişcat de la locul lui şi dacă mâncarea nu ar fi fost pregătită pentru prinţ, când ajungea peste o oră acasă, de la serviciu. Cum să spui unor străini aşa ceva? Mi-am înghiţit lacrimile, mi-am stins focul din obraji, am coborât privirea, mi-am luat băieţelul de mână şi am mers tăcută pe lângă convoi. Sinţeam că zeci de perechi de ochi mă condamnă şi totuşi am îndurat tăcută supliciul ăsta, pentru că le dădeam dreptate. Cu timpul m-am făcut un pic mai înţeleaptă şi am început să nu mai judec oamenii doar după aparenţe. Să am răbdare şi să nu generez discuţii neplăcute în public astfel încât cel vizat să se simtă lovit fără drept de apel.

    minciuna3De ce v-am povestit asta? Privesc în jur şi văd o grabă cel puţin bizară de a pune etichete şi a judeca oamenii, chiar fără a-i cunoaşte. Totul atât de ridicol şi de superficial, bazat pe părerea unuia şi altuia, pe măştile pe care anumite persoane le afişează în funcţie de interese sau dispoziţie!

    Ăla nu are nimic în cap, nu vedeţi ce pletos e, celălalt e un domn, are cravată, asta e o curvă, o cunoaştem noi, s-a încurcat cu bărbatul aleia de la doi- şi ce femeie ca lumea este nevasta lui, o gospodină desăvârşită,  au şi un copil!  Mai mare ruşinea!

    Uite ce femeie deşteaptă, nu vezi că ştie să-şi dea cu părerea despre orice şi are răspuns la orice întrebare?

    Ăsta e profesor bun, nu mişcă nici musca în faţa lui! Lasă că aşa trebuie să fie, copiii doar de frică învaţă!

    Politicienii ăştia sunt buni că ştiu să zâmbească frumos şi să promită numai lucruri mari, să facă viaţa să pară roz, indiferent cât de vânătă şi pe moarte ar fi.

    Ăla arată ca un schelet, n-are dinţi în gură, ba se mai uită şi strâmb, e un urâtul dracului, cum să ai încredere în el?

    Ia uite vecinul ce gospodar e, tot timpul duce gunoiul! Tu nu eşti în stare să faci nimic (doar să dai cu aspiratorul, să speli vasele, să cobori capacul de la toaletă ca un om educat, să pui la spălat, să întinzi rufe, să-i duci dimineaţa cafeaua la pat).

    Adevărul este unul singur, dar are totdeauna două feţe. Dacă nu stai să le analizezi pe amândouă, să te pui şi în locul celui pe care îl arăţi cu degetul şi-l acuzi, nu ai cum să ajungi să-l cunoşti în întregime. El se dezvăluie gol-goluţ doar oamenilor care au încredere, putere de înţelegere şi răbdare. Greşesc şi eu uneori vorbind înainte de a cunoaşte totul, dar totdeauna încerc să aflu tot şi să mă corectez. Niciodată nu mă încăpăţânez  să-mi impun punctul de vedere ca fiind universal valabil. Pentru că e doar un punct, o pată mică şi imperfectă pe retina umană, care, deşi din afară arată perfect rotundă, analizată cu atenţie are incredibil de multe colţuri.

    Nu-i bine să te avânţi, să dai verdicte şi să arunci cu pietre în capul celorlalţi.. Ai putea  fi surprins la final, când constaţi că adevărul e cu totul diferit de părerea pe care ţi-ai format-o privind superficial lucrurile.

     

    4 comentarii

    Martie 16, 2015 · 9:10 am

    4 răspunsuri la „Despre adevăr

    1. Eu recunosc sincer ca ma mai revolt atunci cand prind cate o mica „bisericuta” unde se dau „verdicte” si se impart pareri. Ca ala/aia e asa si pe dincolo, ca ele fac si dreg si numai ele stiu cum se face gaura de la covrigul din coada cainelui… Ma revolt in sensul ca daca persoana vizata de toaca lor e mai ales cineva care nu mai are curaj sa se apere, sau daca persoana nu e de fata. Si le pun la punct de la gramada.Fiindca unele zic, altele consimt cu lasitate. Am un soi de reactie alergica la prostia ridicata la rang de arta, la rautatea cu veleitati de madama de pension. Mai ales la rautatile/barfele gratuite.
      Multa vreme m-au durut tare si pe mine aceste acuzatii, sau discutii, sau priviri. Am invatat sa NU. Si ce am rezovat intervenind? Le-am inchis pliscurile (cu precadere aceste pliscuri sunt feminine) si le-am descurajat ca in prezenta mea sa se mai comenteze rautacios despre oricine.
      Si asta fara sa ridic vocea, fara sa jignesc, fara sa fiu virulenta. chiar deloc.Sunt ironica sau categorica.

      Fiindca si eu stiu cum e sa rada unii despre aspecte complet superficiale si sa fii tratat ca un paria. Parca Murphy spunea : „sa stam stramb si sa judecam drept”.

      Apreciază

      • Irina, am făcut-o şi eu. Sper însă că eşti conştientă că acum tu eşti cea mai bârfită persoană din cercul acela de muieri. În spate, că aşa-i bârfa bună, nu în faţă, să te poţi apăra. 🙂
        În altă ordine de idei, adevărul chiar are nevoie de toate elementele pentru a ieşi la lumină, indiferent ce spun unii sau alţii.

        Apreciază

        • Da, sunt constienta, la fel cum sunt constienta si de faptul ca acel grup de impletitoare de barfe nu are deloc importanta pentru lumea mea. nu ma poate atinge nici un soi de mizerie, desi s-a incercat. Mai ales ca femeie singura, ohoho… Parca am mai spus asta candva, devin inamicul public numarul 1 numai daca un sot sau un partener al lor indrazneste sa imi zambeasca sau sa ma salute.
          Indiferenta reuseste sa anihileze mai bine ca orice alta metoda. Da, adevarul merita aflat, oricat de dificil poate parea. Cel mai frumos Om pentru mine e Omul sincer.

          Apreciat de 1 persoană

    Lasă un răspuns

