„Eli, Eli, Lama Sabactani!”

Aveam pe peretele din dreapta, cel cu fereastra, de care era lipit patul meu, o reproducere ieftină a rugăciunii din grădina Ghetsimani.
Iisus stătea îngenuncheat cu palmele împreunate lângă o piatră mare, cu ochii ridicaţi rugător sper cerul întunecat. Era atâta durere în chipul acela luminat de lună, atâta rugăciune în ochii ridicaţi spre cer, că-ţi venea să plângi de câte ori vedeai tabloul.
Eu, firavă şi plăpândă ca o floare crescută la umbră, habar nu aveam ce reprezintă, nimeni nu ştiuse să-mi spună, sau nu ştiusem eu pe cine să întreb. Părinţii mei, departe de a fi necredincioşi, nu erau deloc religioşi. Făceau şi ei, ca mai toată lumea acum, doar ce credeau că „se cuvine” să facă, fără să-şi bată prea tare capul.
Mă puneam seara în pat şi cum nu puteam dormi nici pe timpul acela, priveam la lumina palidă ce pătrundea pe geam, la Omul din tablou care, ca şi mine, nu dormea niciodată. Mă gândeam ce mult trebuia să fi suferit de stătea el acolo aşa, cu acea figură suferindă şi cu ochii aceia minunaţi prin de rugăminţi. Îmi croiam scenarii în minte şi stăteam de vorbă cu el până către dimineaţă, când adormeam şi negurile veneau să mă sufoce. A trecut timpul şi tabloul ce mi-a însoţit nopţile copilăriei e tot acolo, pe acelaşi perete, în acelaşi loc. Acum ştiu şi mă cutremur.
„Eli, Eli, Lama Sabactani!”
L-a durut şi s-a simţit părăsit în acel moment. Poate că i-a fost teamă de ce va urma, nu a vrut să bea tot amarul din paharul pe care i l-au întins. S-a rugat să fie cruţat şi Dumnezeu să îndepărteze de la el acel pahar. S-a revoltat şi i-a strigat „Dumnezeul meu, de ce m-ai părăsit?!”. Şi-a muncit sufletul şi când s-a ridicat de lângă acea piatră a plecat să-şi accepte cu seninătate destinul. E atâta iubire în acest gest, încât, în fiecare an, în această zi greutatea unei rugăciuni fierbinţi înălţată de lângă o piatră rece, dintr-un tablou al copilăriei mă apasă pe inimă.
Să aveţi o zi binecuvântată, prieteni! Acum mai bine de două mii de ani, un Om a acceptat cununa de spini, badjocura şi răstignirea crezând într-o lume fără păcat. În toţi semenii lui.  Ştiu că sună clişeic, că mulţi dintre voi nu sunteţi religioşi, sau poate chiar nu credeţi în nimic. În bunătate şi în suflete curate ar trebui să credem, însă, cu toţii. Nu strică să experimentăm un pic smerenia.
Sărbătoarea de Paşti nu este despre ce mâncăm, ce punem pe masă, ce ne aduce iepuraşul, ce cadouri primim. Este despre acceptare, înţelegere, renunţare şi extrem de multă iubire. E despre lumină, despre puritate, despre părăsirea mlaştinii întunecate.

La mine-n Oltenia, credinţa populară spune spune că azi se deschid mormintele şi morţii trec pe la poartă, să-şi primească ultima pomană din post. Se împart colaci calzi cu dulceaţă, sau gogoşele proaspete pudrate cu zahăr, lâncă un pahar cu apă proaspătă. E păcat să-ţi bată-n poartă şi să plece fkămânzi şi însetaţi, că mai e mult până la următoarea sărbătoare când li se va permite să părăsească acea lume şi să se întoarcă printre noi. La mine acasă, după ce se potolesc animalele şi se împarte morţilor, femeile roşesc ouăle.

2 comentarii

Aprilie 9, 2015 · 5:57 am

2 răspunsuri la „„Eli, Eli, Lama Sabactani!”

  1. Cat de mult imi place felul in care vorbesti aici! Uite, eu am crescut intr-o familie unde nimeni nu credea in Biblie si in povestile ei. Am invatat sa nu cred decat in oameni, in bunatate, in sensibilitate, in toleranta si iubire. Nu intotdeauna mi-a fost bine asa. Oamenii nu sunt doar buni sau rai. In fiecare dintre noi exista o parte buna si una mai putin buna…
    Sarbatori cu bine iti doresc, Lucia draga!

    Apreciat de 1 persoană

    • Ai mare dreptate! Oamenii nu sunt absolut răi sau absolut buni. Fiecare avem şi părţile noastre bune şi mai puţin bune. Cu totul bun nu-i decât Dumnezeu şi pământul ăsta care încă ne suportă pe toţi.
      Mulţumesc de urări, draga mea! Sărbători cu lumină şi cărdură şi ţie!

      Apreciază

Lasă un răspuns

